Przedszkole, szkoła, prywatny nauczyciel, a może szkoła językowa lub kursy online - które rozwiązanie jest najlepsze? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest prosta - jak najwcześniej, ponieważ dzieci mają bardzo chłonny umysł, dzięki któremu w sposób naturalny i bez ograniczeń przyswajają nowy język, traktując go jako alternatywę do tego, który słyszą na co dzień lub, który już znają.
Naukę można rozpocząć już w wieku niemowlęcym. Istnieją badania potwierdzające, że każde dziecko posiada wrodzone umiejętności do opanowywania dwóch języków jednocześnie.
Doskonałym przykładem są rodziny dwujęzyczne, gdzie w sposób naturalny dzieci osłuchują się z językiem każdego z rodziców i gdzie rozmowy nie są tłumaczone. Jeśli ta sytuacja nas nie dotyczy – możemy dziecku dać do słuchania audiobook’i z prostymi historyjkami, piosenkami, czy zabawki interaktywne, a jeśli znamy język – dodatkowo mówić do dziecka używając prostych słów i wyrażeń – słowem - niejako „otoczyć” dziecko językiem obcym.
Kolejny dobry moment na rozpoczęcie kontaktu z językiem obcym to okres zanim dziecko nauczy się czytać i pisać i nie jest jeszcze obciążone lekcjami i obowiązkami szkolnymi.
Posyłając dziecko do przedszkola warto pamiętać, że nie tylko placówki niepubliczne oferują dzieciom zajęcia z języka obcego. Ten obowiązek ciąży również na przedszkolach publicznych, choć zakres godzin jest zdecydowanie mniejszy. Oferta placówek niepublicznych obejmuje natomiast od kilku godzin języka obcego tygodniowo, przez przedszkola dwujęzyczne po całodzienny kontakt dzieci z językiem obcym w przedszkolach językowych lub placówkach prowadzonych przy szkołach z edukacją zagraniczną.
Część rodziców korzysta także z placówek „zewnętrznych” tj. szkół językowych, posiadających w ofercie grupy dla małych dzieci lub szkół sprofilowanych oferujących naukę metodą np. Helen Doron, czy Teddy Eddie. Wartościowy dla malucha będzie również kontakt z językiem w domu. Na tym etapie poznawania języka obcego, niezależnie, czy w przedszkolu, szkole językowej, czy z też rodzicami, pomocne będą gry i zabawy, a także wierszyki i piosenki, słuchanie bajek, opowiadań i oglądanie wartościowych programów skierowanych do dzieci. Ważna jest różnorodność oraz spokojna, naturalna atmosfera, daleka od jakiegokolwiek przymusu czy stresu.
Kiedy dziecko potrafi już pisać i czytać możliwości nauki i zakres przyswajanej wiedzy zwiększają się. Zarówno w szkołach publicznych jak i niepublicznych dzieci mają lekcje języka obcego. Różnica na korzyść szkół niepublicznych polega na tym, że tych lekcji jest dużo więcej.
Ponadto, wiele szkół niepublicznych oraz wybrane publiczne licea stosują metodę immersji językowej. Jest to sposób nauki, który polega na codziennej komunikacji i ciągłym wielogodzinnym obcowaniu z językiem obcym. Dzięki temu dzieci uczą się myśleć w danym języku i przestają traktować go jako „obcy”. Duża grupa szkół oferuje również naukę więcej niż jednego języka obcego. Są też szkoły niepubliczne, w których język obcy jest równorzędny lub dominujący w stosunku do języka polskiego tj. gdzie zajęcia odbywają się wyłącznie w języku obcym lub oba języki są równorzędne.
Jeśli kontakt dziecka z językiem obcym jest niewystarczający do wyboru mamy wiele uzupełniających opcji. Jedną z nich są tzw. szkoły językowe nauczające języków obcych, przede wszystkim angielskiego, niemieckiego, francuskiego czy hiszpańskiego, z grupami dedykowanymi dzieciom w różnym wieku, również tym najmłodszym. Oferta szkół językowych jest bardzo bogata i uwzględnia kursy stacjonarne lub on-line, choć te drugie dedykowane są raczej starszym dzieciom i młodzieży.
Wybierając szkołę językową warto zwrócić uwagę na:
kwalifikacje nauczycieli
liczebność grupy (im mniejsza, tym lepiej)
metody nauczania i ich „atrakcyjność” dla dzieci
materiały dydaktyczne (książeczki, tablice, kolorowanki, zabawki dydaktyczne, rzutnik, sprzęt audio-video, tablica, itp.)
wyposażenie sali lekcyjnych, które powinny być dostosowane i bezpieczne dla dzieci
opinię o szkole i czas jaki funkcjonuje na rynku
rodzaj i „wartość” wystawianych certyfikatów
odległość od miejsca zamieszkania
wysokość i zasady płatności
Kolejną opcją jest korzystanie z kursów online. Ten wariant nauki wymaga jednak konsekwencji i wsparcia, a nawet nadzoru rodziców. Z drugiej strony możemy dostosować tempo i czas nauki do możliwości i preferencji dziecka.
Atrakcyjną formą nauki języka obcego połączoną z wypoczynkiem są wakacyjne kursy i obozy, półkolonie i kolonie językowe dla dzieci i młodzieży organizowane zarówno w kraju, jak i za granicą.
Formy wypoczynku i zakres ofert jest różny, w zależności od organizatora, którym mogą być zarówno szkoły językowe, firmy prywatne, czy biura podróży. Zasadą jest połączenie letniego lub zimowego wypoczynku pełnego gier, zabaw i wycieczek z nauką języka. Możliwości jest wiele. Najprostszym wyborem jest wypoczynek organizowany w grupie polskich dzieci, jednak wówczas musimy mieć świadomość, że dzieci będą porozumiewać się między sobą w języku polskim, a kontakt z językiem obcym będzie ograniczać się do 2-3 godzin dziennie w ramach zajęć z nauczycielem. Z drugiej strony - istnieje możliwość wysłania dziecka na przykład na zagraniczny obóz międzynarodowy, gdzie wspólnym językiem komunikacji siłą rzeczy będzie język obcy, a nie ojczysty. Jest to zdecydowanie bardziej efektywna nauka języka obcego połączona z poznawaniem nowych krajów i miejsc oraz innych dzieci lub młodzieży niejednokrotnie z całego świata.
Niezależnie od zakresu, wyjazdy wakacyjne to raczej uzupełniająca forma nauki, gdzie akcent kładziony jest na to, by dziecko „otworzyło się”, przełamało nieśmiałość i nabrało odwagi, by rozmawiać w języku obcym i doskonalić swoje umiejętności. Decydując się na językowy wyjazd wakacyjny naszego dziecka zwróćmy uwagę na:
doświadczenie organizatora w prowadzeniu wakacyjnych wyjazdów językowych dla dzieci i młodzieży – od jakiego czasu organizator zajmuje się tego typu działalnością, jak wiele wyjazdów już zorganizował; jakie są opinie w mediach społecznościowych na jego temat
posiadane uprawnienia do organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży, czy wypoczynek został zgłoszony w kuratorium; organizator powinien przekazać rodzicom (do wypełnienia) kartę uczestnika
rodzaj ubezpieczenia imprezy, wychowawców (OC) i uczestników (NNW), w szczególności w przypadku kolonii lub obozu zagranicznego (np. ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia)
obowiązek zagwarantowania opieki medycznej dla uczestników wyjazdu (umowa z lekarzem, pielęgniarką, ratownikiem medycznym)
jak duża będzie grupa uczestników oraz w jak licznych grupach prowadzone będą zajęcia językowe i rekreacyjne
ilu będzie wychowawców oraz czy posiadają odpowiednie uprawnienia/zaświadczenia (kuratorium sprawdza kadrę pod kątem ukończonych kursów wychowawcy lub kierownika, zaświadczenia o niekaralności), a także doświadczenie w pracy z dziećmi; organizator ma obowiązek przygotować zakres czynności wychowawców; powyższe dotyczy również pozostałej kadry (trenerzy, instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej) w zależności od rodzaju wypoczynku
liczbę lektorów języka obcego, ich uprawnienia i doświadczenie w pracy z dziećmi, w przypadku native speaker’ów czy posiadają oni międzynarodowe certyfikaty nauczania CELTA, TEFL, TKT
liczbę godzin języka obcego dziennie (np. 2 godziny lekcyjne dziennie, czy też całodzienny kontakt z językiem) oraz forma nauki tj. z jaką metodą dzieci będą uczone – szczegóły w III części artykułu)
bazę lokalową - w jakich warunkach dzieci będą mieszkać – budynki, domki kempingowe, namioty, ilość dzieci w jednym pokoju/namiocie
zaplecze gastronomiczne i zasady żywienia uczestników
program wypoczynkowy oferowany w ramach ceny (gry, zabawy, wycieczki, zaplecze sportowe obiektu, w tym boisko, stoły do ping ponga itp.); jeżeli wypoczynek jest nad wodą – upewnijmy się, że obiekt posiada ratownika oraz sprawny sprzęt pływający oraz kamizelki ratunkowe dostosowane do wieku uczestników
rodzaj transportu do i z miejsca wypoczynku, posiłki i napoje w trakcie podróży
zasady kontaktowania się z dzieckiem (dostęp dzieci do własnych telefonów komórkowych, część organizatorów wyznacza godziny, w których rodzice mogą kontaktować się z dzieckiem)
III część artykułu, w której odpowiemy na pytanie "która metoda nauczania będzie najbardziej odpowiednia dla mojego dziecka?" już niebawem!
Comments